Sunday, August 12, 2007

Teluk Senangin






Salam semua, kali ini teman ingin berceriter tentang hobi teman pule, teman amat berminat dengan kegiatan rekreasi dan mengambil gambo. Teman suke dan cintekan alam sekitar, teman dahagekan kedamaian alam semulejadi ciptaan Allah. Dengan melihat kebesaran Allah, teman akan merase tenang dan kagum, Subhanallah.

Pade 11 dan 12 Ogos yang lalu, teman telah berkhemah di Teluk Senangin Perak. Teman ini adalah kawasan rekreasi pantai. Dahulunye kawasan ni adalah kawasan terpencil, hanya segelintir nelayan yang tinggal di sini. Tapi kini segalenye telah berubah.

Kawasan ni telah banyak tumbuhnye chalet2 yang cantik untuk aktiviti rekreasi pantai. Pengunjung juge boleh berkhemah di sini.
Teman dan kengkawan telah membuat perancangan untuk berkhemah selame semalam sahaje. Ianye adelah untuk suke2 sahaje, untuk melepaskan tekanan bekroje. Kami membawe sebuah khemah, makanan dan barang keperluan yang ringkas sahaje. Kami tidak membuat perancangan yang khusus, jadi memang banyak le bebarang yang tidak dibawe. Lagipun ianye kegiatan berkhemah, tak perlu nak selese sangat, kegiatan reakreasi ni dapat melatih kite hidup susah dan mengunekan ape yang ade.

Kami sampei di kawasan tapak yang sesuai untuk berkhemah dah maghib dah. Keadaan dah gelap. Tanpa melengahkan mase kami mule memasang khemah. Selesai memasang khemah, kami solat maghrib dahulu. selepas tu teman mule menyiang ikan yang dibeli tadi untuk dipanggang dan dimakan bersame nasi. Juadah kami malam tu ringkas, nasi berlauk ikan bako dan sardin. Ayo minum cube ayo kosong je, tapi alhamdulillah menyelerekan. Itulah nikmat makan dalam hutan ni. Sambil makan kami dihiburkan dengan angin pantai yang sepoi2 bahase. Nyaman sungguh. Selesai makan kami mengemas keadaan sekeliling. Kemudian kami berehat seketike sambil melihat kecantikan alam di waktu malam. Kelip2 menemani kami malam itu. Kucing2 juge bersame menemani kami malam itu. Kami bersembang sesame sendirik. Bile lagi nak bersembang dengan kengkawan. Kat opis memasing sibuk bekroje.
Ok lah, nanti teman sambung criter teman.

No comments: