Sunday, June 8, 2008

Berkaitan Hati

Semase teman melayari Ukhwah.com, teman membuke satu topik yang diberi name 'Ikhlilat'. Setelah teman bace2 teman mule sedor teman banyak buat silap dan dose. Teman dah sedor sejak dulu, cume meringan-ringankan saje mengenai isu ni. Sekarang ni teman nak cube sedaye upaye untuk mujahadah. Sesuatu yang berkaitan dengan hati ni amat sukar untuk diharungi. Kerene hati sesuatu yang tersemat dan tertanam di dalam badan. Amat sebati dengan diri ini,tiada hati maka tiadalah jiwa. Hati perlu dipandu dengan seeloknye agar ianya tidak tersesat. Hati perlu diajar dan diurus dengan baik agar ianye tidak memberontak. Bile hati dah memberontak, jiwa pun sakit. Jadi apekah makanan hati? Hati perlu diberi makanan yang betul agar tidak ianye sihat dan dapat dipandu dengan baik.

Sesungguhnye Islam itu lengkap dan amat melengkapi. Kite ikut islam insyaAllah hidup akan teratur dan hati dapat dipandu. Berpeganglah dengan tali Allah SWT, kerene bile berpegang dengan tali Allah SWT ianye tidak akan putus. Dan jangan pula lepas.

Berbalik pada isu Hati ini, sememangnye jiwa ingin dikasihi dan menyayangi adalah asam garam, gule dan halwa hidup manusia. Malah lebih kuat bile bergelor remaje dan dewase kerene keinginan untuk dikasihi dan disayangi lebih kuat. Bile mencecah umur pertengahan dewase, perasaan menyayangi pule mule menampakkan diri dengan lebih jelas kerene dengan adenye pengaruh anak2.

Sekian coretan pendek mengenai Hati.

1 comment:

Qider said...

salam daeng..ghupenye kamu pon ada blog ye..baru jejakkan kaki kat sini..nak round2 dulu kat cni,baru komen dgn sebaik2nya..keep up daeng

p(^_^)q
gambaru!