Thursday, May 29, 2008

Diari Rutin Hari Ku

Di sini teman cuba senaraikan diari rutin hidup teman seharian. Diari rutin harian teman bermaksud, segale aktiviti yang teman lakukan setiap hari atau bleh dikatekan macam dah jadi tabiat/perangai teman. Baiklah, hidup teman bermule seawal pukul 0400Hrs, teman akan bangun, siap2 mandi dan berqiamulail; solat tahajjud, solat hajat dan berzikir dan bertafakur hingge ke azan subuh. bile kedengaran azan Subuh, teman akan bersiap untuk solat subuh. Selesai solat, teman akan bersiap2 untuk pergi kroje. Teman gi kroje tak smart macam orang lain, teman pakai T-shirt je dan seluor biase. Tak pernah pakai tali leher dan baju kemeje ehehe.

Selepas bersiap ala kadar, lebih kurang kul 0600Hrs, teman akan pergi ke ruang tamu dan baring di sofa panjang sekejap, teman tidor kejap lebih kurang setengah jam. Pukul 0620Hrs lebih kurang, teman akan gi ke dapur untuk sarapan, dan sementara itu juge teman menghidupkan enjin kerete untuk panaskan enjin. Lebih kurang pukul 0630Hrs, teman akan mule bersiap pakai kasut untuk bertolak ke tempat kroje. Teman keluo gi kroje seawal pukul 0630Hrs. Disamping memandu di subuh hari, teman dengo radia IKIM.fm, teman setiap hari dengo Tafsirul Quran oleh Ust. Zahazan Muhamad. Seronok teman dengornye. Teman sampai ke tempat kroje lebih kurang pukul 0650Hrs. Teman adalah orang pertame sampei ke ofis.

Sampai2 di ofis teman akan bukak komputer, bukak penghawa dingin dan rehat2 jap, lepas tu teman akan mule menyemak e-mail dan melayari internet, biasenye bukak Ukhwah.com. Lebih kurang pukul 0800Hrs teman pun mule bekroje. Dipendekkan ceriter, teman abis kroje kul 1700Hrs, tapi biasenye teman akan keluo ofis kul 1720Hrs ataupun 1730Hrs.

Sesampai di rumah, teman akan makan petang dulu, kemudian solat Asar dan kemudian rehat kejap sampai pukul 1900Hrs. Pade pukul 1900Hrs teman mule mandi dan bersiap untuk solat maghrib, sementare tunggu maghrib, teman mengaji le kejap. Dengor je azan, bersiap gi surau untuk solat. Balik solat maghrib, teman akan rehat sekali lagi dalam bilik sampai azan isya' berbunyi. Seperti biase lepas azan, teman akan ke surau. Balik surau, teman bersiap untuk tido dah, teman tido awal eheheh. Sebelum tido teman akan solat hajat dulu. Dan sebelum nak tido juge teman ambil wudhu' dan berzikir dan berdoa lah sekejap sebelum tido. Lepas tu teman pun tido lah...

Wasalam...

Kronologi Hidup:

0400Hrs - Bangun dan berqiamulail
0600Hrs - Bersiap untuk ke tempat kroje
0630Hrs - Mule bertolak ke tempat kroje
0650Hrs - Sampai ke tempat kroje
1700Hrs - Habis waktu kroje
1730Hrs - Mule balik dari kroje
1900Hrs - Bersiap solat maghrib dan mengaji
2000 - 2100Hrs - Solat Isya' dan sebagainye
2300Hrs - Mule masuk tido

1 comment:

Anonymous said...

salam, kagum nye dengan kronologi hidup daeng..persis seorang ustaz..keep it up..

p/s: maaf, secara tak sengaja termasuk blog ni, i've got this url from ukhwah.com:
http://www.ukhwah.com/viewtopic.php?forum=31&topic=37456&start=100#f559827